Utdatert nettleser
Denne nettsiden vil gi redusert funksjonalitet i denne nettleseren. Vi støtter de fleste nettlesere med de nyeste versjonene som Chrome, Firefox, Safari og Edge. Hvorfor trengs en oppdatert nettleser? Finn det ut her og last ned nyeste versjon
Q Business Black - spørsmål og svar
Lurer du på noe og ikke finner svaret på egen hånd? Ta gjerne kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!
Kortet sendes bedriften, merket med kortholders navn. PIN-koden sendes hjem til kortholders folkeregistrerte adresse.
Hvor finner jeg PIN-koden min?
PIN-koden sendes hjem til kortholders folkeregistrerte postadresse. Kortet sendes bedriften merket med kortholders navn.
Har du glemt koden din kan du kontakte kundesenteret slik at de sender deg ny PIN-kode. Ring (+47) 915 02157.
Hvor finner jeg kortnummeret og CVV koden?
Kortnummeret er ikke preget på kortet, dette fordi det ikke lenger er nødvendig. Istedenfor er kortnummeret laserprintet slik at det ikke slites bort. Kortnummeret (16 siffer) finner du på forsiden av kortet ditt. CVV-koden (3 siffer) finner du på baksiden.
Hva gjør jeg hvis jeg mister kortet?
Meld ifra til oss med en gang på tlf 915 02 157 – innvalget for å sperre kort er alltid åpent!
Du vil automatisk få tilsendt nytt kort fra oss når du har sperret et mistet kort.
Hvordan kan jeg endre kredittgrensen på kortet?
Den som er signaturberettiget hos bedriften eller andre fullmektige kan sende oss en epost til: qbusiness@eika.no med informasjon om ønsket kredittgrense endring.
Kan jeg bestille nytt kort på eksisterende avtale?
Når bedriften ønsker et kort til en ny medarbeider må følgende skjemafylles ut. Skjemaet må signeres av bedriftens signaturberettigede. Kort sendes deretter til bedriften, PIN-kode sendes til kortholderens folkeregistrerte adresse.
Har jeg tilgang til nettbank og app?
Vi har dessverre ikke Nettbank eller app tilgjengelig for øyeblikket, men vi arbeider med en Q Control-side hvor bedriften kan få full kontroll over kortbruken, og en app hvor kortholderne kan se sine egne transaksjoner.
Kortbruk
Hva betyr kontaktløs betaling?
Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om å sette inn kortet i betalingsterminalen og taste PIN-kode.
Kan jeg bruke kredittkortet på nett?
Ja, du kan handle med kredittkortet på nett. Det er viktig å bemerke seg at ved bekreftelse for handelen og signering med BankID er det korthholders personlige BankID som skal benyttes.
Hva gjør jeg hvis kortet mitt er misbrukt?
Dersom du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til er det du som kortholder som må melde dette til oss, ikke bedriften.
Hvordan kan jeg få innsyn i faktura og transaksjoner?
Signaturberettiget/prokurist iht. firmaattest kan få innsyn i faktura og transaksjoner. Andre ( f.eks regnskapsavdeling, regnskapskontor) kan få fullmakt for å få innsyn på kontoen.
Faktura
Hva er forfallsdato på kortet? Kan jeg endre denne?
Alle transaksjoner i en kalendermåned faktureres siste virkedag – og har forfall 15. i påfølgende måned. Dette er et forhåndsdefinert oppsett gjeldende dersom du ikke har bedt om oss noe annet.
Du kan velge fakturering 20. med forfall 5, eller fakturering 10. med forfall 25. Ønsket om endring av forfall må komme fra signaturberettiget eller fullmektig på e-post til qbusiness@eika.no.
Hvordan fungerer den månedlige faktureringen?
KID og kontonummer forandres ikke, og kan benyttes ved alle innbetalinger
Faktura sendes til bedriften, og viser transaksjoner for hvert kort tilknyttet bedriftens kredittkortavtale
Vi jobber med en løsning hvor kortholder selv kan se sine egne transaksjoner i en app. Vi forventer lansering av denne i løpet av høsten 2019
Vi jobber også med en løsning for at bedriften kan få full kontroll over de ansattes kort på en side vi kaller Q Control. Forventet lansering er høsten 2019
Er det mulig å motta eFaktura?
Bedriften kan opprette eFaktura. Benytt KID fra papirfaktura som eFakturareferanse.
Kan det opprettes EHF?
Vi tilbyr dessverre ikke EHF foreløpig, men forventer å kunne tilby løsningen i løpet av høst/vinter 2019.
Hvordan fører jeg mva?
Faktura på Q Business Black viser kun en transaksjonsoversikt, og bilag fra brukerstedet/forretningen må benyttes i regnskapet for gyldig føring og mva.
Forsikringer og fordeler
Hvilke forsikringer og fordeler har jeg i kortet?
Reise- og avbestillingsforsikring med gode betingelser dersom uhellet inntreffer på reisen.
Misbruksforsikring som dekker tapet, dersom en ansatt misbruker kortet. Forsikringen leveres av Lloyds og gjelder for alle bedrifter som har to eller flere kort. Fullstendige vilkår finner du her.