Personvernerklæringer i Eika
-
Personvernerklæring i Eika Forsikring
1. Ditt personvern er viktig for oss
Vår behandling av dine personopplysninger vil foretas i samsvar med personvernlovgivningen. Alle ansatte i Eika Forsikring har taushetsplikt og vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved oppbevaring og bruk av dine personopplysninger.
Eika Forsikring AS; ved administrerende direktør Trond Bøe Svestad, er behandlingsansvarlig for de personopplysninger selskapet behandler om deg knyttet til selskapets tjenester.
Har du spørsmål om ditt personvern, kan du kontakte vårt personvernombud Dag Mostuen Grytli på e-post: personvern.forsikring@eika.no
Nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger og hvordan vi ivaretar ditt personvern.
2. Formål med behandlingen og rettslig grunnlag
Personopplysningsloven med forskrifter og personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 regulerer selskapets adgang til å behandle personopplysninger.
Eika Forsikring behandler personopplysninger knyttet til kunder og andre eksterne aktører i forbindelse med inngåelse og vedlikehold av forsikringsavtaler og skadeoppgjør. Vi vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir oss adgang til slik behandling, eller du har samtykket til slik behandling. Vi kan også behandle personopplysninger dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for selskapet.Formålet med behandling av personopplysninger er:
- Kundeadministrasjon, for å beregne riktig pris og gi korrekte oppgjør, herunder lydopptak i særskilte tilfeller, se punkt 9.
- For å oppfylle de forpliktelser vi har påtatt oss for gjennomføring av oppdrag og avtaler med deg som kunde, herunder fakturering.
- Kredittvurdering
- For å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll-, og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov
- Analyse og statistikk
- Forbedre våre eksisterende produkt eller for utvikling av nye tjenester
- Gi deg mer relevante råd og relevante tilbud om våre produkter og tjenester
- For at vi skal ha innsikt i vår kundeportefølje og porteføljens utvikling og lønnsomhet
- Markedsføring
- Forebygging og avdekking av straffbare handlinger, herunder bl.a. hvitvasking. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Vi er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim.
- Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
- Når du benytter deg av våre elektroniske tjenester, kan vi registrere brukeratferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskin eller mobile enhet som du anvender ved bruk av forsikringstjenesten, datamaskinens/enhetens tilstand ol. Denne informasjonen vil vi bruke for å kontrollere at du er rett kunde som bruker den aktuelle tjenesten.
Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
3. Kategorier av personopplysninger
- Identitetsinformasjon som navn, fødselsnummer og informasjon knyttet til legitimering ved hjelp av BankID ved innlogging på MinSide
- Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse
- Betalingsinformasjon (kontonummer og KID og –historikk (fakturaer, innbetalinger, purringer, inkasso)
- Informasjon som forsikringsavtalene som er inngått og produktene som er kjøpt, inkl søknadsskjema og bilder av objekt. Eksempler på informasjon om objektene det er tegnet forsikring på er reg.nr, kilometerstand, gnr og bnr, størrelse på bolig, fødselsdato på barn, helseopplysninger og legeattester osv)
- Egenerklæringsskjema som inneholder opplysninger om du har utestående gjeld i annet selskap, om du har blitt oppsagt i annet selskap og om du har hatt flere enn tre skader siste to år.
- Skadeinformasjon, notatfelt om skaden og opplysninger i forbindelse med skadeoppgjør, opplysninger om tredjepersoner ved skadeoppgjør og eventuelle sensitive personopplysninger, som straffesaksopplysninger, doms og bøteopplysninger eller helsemessige forhold (herunder legeattester)
- Opplysninger for å ivareta lovpålagte plikter som hvitvasking og rapportering til offentlige virksomheter
- Opplysninger knyttet til kundebehandling som f.eks. tidspunkt, innhold i sak og plan for oppfølging
4. Grunnlag for bruk av dine personopplysninger
Oppfylle avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er for å oppfylle de avtalene vi har med deg.Rettslige forpliktelser
Vi vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er:- Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Regelverk knyttet til styring, kontroll og rapportering til myndigheter
- Bokføringskrav
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
Samtykke
I enkelte tilfelle ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, f.eks. til analyse og markedsføringsformål. Samtykket inneholder informasjon om behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke samtykket tilbake. Du kan administrere dine samtykker i vår mobil- og nettbank eller via vår hjemmeside.Berettiget interesse
Vi kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i banken.Eksempler på berettigede interesser vi kan ha, er å analysere dine kundeopplysninger for å kunne gi deg relevante råd og tilbud, forbedre våre eksisterende produkter, ha innsikt i vår kundeportefølje og bevissikring.
5. Hvor henter vi opplysninger fra
Vi innhenter i all hovedsak opplysninger direkte fra deg, eksempelvis i et søknadsskjema, ved bruk av elektroniske løsninger, ved besøk på vår nettside eller henvendelse til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten.
Innhenting av opplysninger fra tredjepersoner vil normalt basere seg på ditt samtykke, med mindre det er snakk om innhenting av informasjon fra offentlige registrere.
Innhenting kan skje for eksempel fra:
- Infotorget (Folkeregisteret)
- Andre selskap i konsernet eller kredittopplysningsforetak
- Samarbeidspartnere
- Andre forsikringsselskap, FOSS og ROFF
- Kredittopplysningsbyråer
- Geodata (eks. eiendomsdata)
- TFF - Trafikkforsikringsforeningen
- OFV - Opplysningsrådet for veitrafikken
Du vil bli informert om innhenting av informasjon med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Dersom vi ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendige for å ivareta avtaleforholdet, vil du bli informert om hva opplysningene vil bli brukt til, og at det er frivillig å gi fra deg disse opplysningene.6. Dine rettigheter
Du har følgende rettigheter:
- Innsyn
- Retting
- Sletting
- Rett til dataportabilitet (ta med registrerte opplysninger til en annen aktør)
- Begrensning av behandlingen
- Innsigelsesrett (rett til å protestere på behandlingen)
- Rett til å klage til tilsynsmyndighet
For å benytte deg av dine rettigheter kontakter du vårt personvernombud. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelsen skal være skriftlig og signert og kan sendes til:
Eika Forsikring AS
Att: Personvernombudet
Postboks 332
2303 HamarFor å kunne besvare din henvendelse ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg. Informasjon må sendes oss i sikre kanaler. Du kan også sende oss e-post kryptert.
7. Innsynsrett
Du har rett til innsyn i og kopi av, med noen unntak, de personopplysninger som Eika Forsikring har registrert om deg.
8. Begrensninger av behandling, retting og sletting og rett til å protestere
Innenfor de rammer som blant annet er fastsatt i personopplysningsregelverket og annen lovgivning vil du kunne få rettet og slettet opplysninger om deg, dersom de er feil, ufullstendige eller unøyaktige.
Vi sletter eller anonymiserer registrerte personopplysninger når vi, i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning, ikke lenger anses å ha hjemmel for å oppbevare opplysningene. Dette gjelder for eksempel dersom du har trukket tilbake et nødvendig samtykke, eller formålet med behandlingen er oppfylt.
Selv om forsikringsavtalen du har med oss sies opp, vil opplysninger bli lagret frem til foreldelsesfristen for de aktuelle forsikringer er utløpt i tilfelle fremtidige erstatningskrav.Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
9. Rett til dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss, og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille selv i vår nettbank og mobilbank.
10. Lagring
Vi vil lagre dine personopplysninger i samsvar med de behandlingsgrunnlag som foreligger.
Ved avtaleinngåelsen og under det løpende avtaleforholdet vil vi registrere og lagre opplysninger om deg og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel en eventuell begunstiget i forsikringen.
Opplysningene vil blant annet bli lagret i vårt kunderegister og i ulike saksbehandlingssystemer. Opplysninger, dokumenter og annen kundekommunikasjon, for eksempel e-post eller brev, vil bli lagret så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. Når behandlingsgrunnlaget er bortfalt vil opplysningene bli slettet eller anonymisert. Lagringstiden i våre ulike systemer vil variere alt etter hvilket formål og bruk systemet skal ivareta. Lagrede personopplysninger vil derfor kunne slettes i ett system, men fortsatt være tilgjengelig i et annet system med et annet formål. Dette innebærer også at systemer tilgangsstyres slik at lagrede personopplysninger ikke er tilgjengelig for eller brukes til andre formål enn det behandlingsgrunnlaget tilsier.F.eks. vil vi kunne lagre informasjon om avtaler og andre forhold av hensyn til å kunne dokumentere kundebehandling og forsvare ett rettskrav inntil foreldelsesfrist er utløpt. Dersom behandlingsgrunnlaget vårt er ditt samtykke, vil imidlertid opplysningene bli slettet eller anonymisert dersom du trekker samtykket tilbake med mindre vi har andre lovlige grunnlag for å lagre informasjon til annet formål.
Der vi avslår å inngå en avtale, vil vi for en begrenset periode lagre opplysninger om deg for å kunne underrette om avslaget, og for eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet, herunder at et avslag om forsikringsdekning var saklig begrunnet. Ytterligere informasjon om reservasjon, retting og sletting av personopplysninger finnes i punkt 6.
11. Lydopptak
For å kunne behandle saker effektivt har avdelingen for personforsikring tatt i bruk opptak av telefonsamtaler, med hjemmel i personopplysningsloven §8f. Før det gjøres opptak, vil du bli informert om dette og gis adgang til å motsette deg lydopptak. Samtalen vil da bli avsluttet og kundebehandlingen må foregå per brev.
Lydopptakene og annen dokumentasjon av kommunikasjonen med kunder, oppbevares i 3 år dersom ikke lovgivningen gir lengre oppbevaringsplikt. Tilgang til avspilling av telefonsamtaler er strengt begrenset til de som har et tjenstlig behov, og all tilgang til samtalene blir loggført med en kort begrunnelse hver gang avspilling foretas.12. Profilering og automatiserte avgjørelser
Om vi ønsker å benytte dine personopplysninger i forbindelse med profilering, vil vi gi deg informasjon om den underliggende logikken bak den/de automatiserte avgjørelsen(e), samt forventede konsekvenser for deg, før profileringen skjer.
I visse tilfeller er automatiske avgjørelser nødvendige for å inngå eller gjennomføre en avtale med deg, uten at avgjørelsen er basert på en profilering. Dette kan være aktuelt, f.eks. ved kjøp av forsikringer på nett. Du vil i disse tilfellene ha en mulighet til å få avgjørelsen overprøvd av en fysisk person og mulighet til å bestride avgjørelsen. Hvis vi ønsker å gjennomføre automatiske avgjørelser utover dette, vil vi be om uttrykkelig samtykke fra deg.Kundescore - eksisterende kunder på privatbilforsikring
Kundescore - eksisterende kunder på privatboligforsikringKundescore er et element som inngår i prisingen av privatbilforsikring M05 og privatboligforsikring P05 ved fornyelse av poliser. Kundescore beregnes på grunnlag av kundens skadehistrorikk på skadeforsikringer hos Eika, betalingshistorikk og kundens overordnede produktbeholdning hos Eika-bankene. Formålet med kundescore er å danne et bilde av hvor sannsynlig det er at kunden opplever skader i fremtiden, slik at Eika kan justere årspremie på bilforsikring og boligforsikring deretter. Eksempelvis vil en kunde med svært mange skadekrav kunne få høyere årspremie.
13. Utlevering
Registrerte personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, kan personopplysninger også bli utlevert til tredjeperson for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. Dette kan blant annet være takstfolk, andre forsikringsselskaper, banker og finansforetak.
Som bransjen for øvrig deler vi også personopplysninger med ulike registre som forvaltes av Finans Norge. Vi kan utlevere opplysninger til følgende dersom det er grunnlag for utlevering:
- FOSS: Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister for å forhindre og begrense forsikringssvindel
- ROFF: Register over forsikringssøkere og forsikrede for å bedre og sikre risikovurdering ved premiefastsettelse, samt å redusere sannsynligheten for forsikringssvindel eller mangelfulle og feilaktige opplysninger.
- TFF Auto: Nasjonalt register over forsikrede kjøretøy.
- DBS - Dataassistert skadebesiktigelsessystem: Nasjonalt system for å kalkulere skader på kjøretøy.
- Nemnda for helsevurdering (NHV): Kan konsulteres ved inngåelse av personforsikring
- Naturskadepoolen: Fordeler utbetaling etter naturskader mellom forsikringsselskapene i henhold til markedsandeler.
- Koordinering.no: Koordinering av takstmenn ved større hendelser.
Overføring av personopplysninger til selskapets databehandlere anses ikke som utlevering. Slik overføring forutsetter imidlertid at det foreligger databehandleravtale som sikrer tilfredsstillende sikring av personopplysninger hos databehandler. Slik overføring skjer for eksempel i forbindelse med behandlingen av skadesaker. Da vil relevante personopplysninger knyttet til skadesaken bli overført til våre leverandører/samarbeidspartnere CAB (motorvogn) i Sverige, In4mo (bygning) i Finland og SOS (reise) og Scalepoint (løsøre) i Danmark.
Innenfor vår taushetsplikt vil vi også utlevere personopplysninger til andre foretak i konsernet, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll-, og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. Det fortsettes at behandlingen av personopplysningene er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.
For kunder hos oss, i Eika Forsikring AS, vil personopplysninger knyttet til skadeforsikringer bli utlevert til Forsikringsselskapenes Sentralt Skaderegister (FOSS), og personopplysninger knyttet til personforsikring vil bli utlevert til Sentrale Register over forsikringssøkere og forsikrede (ROFF).14. Kundeoppfølging og markedsføring
Når du har et kundeforhold hos oss, vil vi kunne tilby deg produkter innen de kategoriene som du allerede har et avtaleforhold med oss om. Vi kan bruke følgende nøytrale opplysninger uten samtykke:
- Ditt navn
- Kontaktopplysninger
- Fødselsdato
- Hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om
Dersom vi ønsker å markedsføre produkter og/eller tjenester innenfor en annen produktkategori enn den vi, og du, har inngått avtale om, trenger vi samtykke fra deg. Du kan kontakte oss og kreve at vi ikke skal benytte dine personopplysninger i markedsføringsøyemed.
15. Forebygging og avdekking av straffbare handlinger
Vi har plikt til å behandle personopplysninger med formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedrageri og andre straffbare handlinger. Opplysningene kan i den forbindelse bli innhentet fra og utlevert til andre finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Oppbevaringstiden vil være inntil 10 år etter registreringen.
Vi vil behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til økokrim v/Enheten for finansiell etterretning (EFE).
Det gjelder unntak fra retten til innsyn i de opplysninger selskapet har registrert for disse formålene.16. Cookies på nettsiden (informasjonskapsler)
Hva er en informasjonskapsel?
En informasjonskapsel (også kalt cookie) er en liten fil som nettleseren lagrer på datamaskinen eller enheten din. Informasjonskapslene identifiserer deg ikke personlig, og er ikke skadelige.
Vi bruker informasjonskapsler til å:
• Analysere og lære av din adferd på våre nettsider for å lage bedre løsninger
• Gi deg tilpasset og relevant innhold på våre sider
• Presentere tilpasset og nyttig markedsføring for deg på andre nettsteder du besøker
• Håndtere sikker innlogging til løsningene våre
Du kan slå av og på informasjonskapslene selv, bortsett fra de tekniske, som må være på for at nettsiden skal fungere. Slå av og på informasjonskapsler (link til cookie consent)
Hvilke informasjonskapsler benytter vi og hvorfor?
Digital analyse
Vi benytter analyseverktøyene Google Analytics og Piwik PRO for å få innsikt i brukeradferd og måle trafikken, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet og brukeropplevelsen.
Informasjonskapsler samler informasjon for analyse og personaliseringsformål. Vi bruker informasjonskapslene for å øke sikkerheten og gi deg en god brukeropplevelse når du besøker våre innloggede tjenester.
Når du er innlogget kan vi benytte din tidligere digitale aktivitet og data knyttet til deg som identifisert kunde for å kunne gi deg mest mulig relevant innhold.
Markedsføring
Vi benytter informasjonskapsler fra leverandører av nettannonser for å kunne gi deg relevant og tilpasset markedsføring i andre kanaler og nettsteder du besøker. Leverandører som benyttes er i dag Google og Appnexus.
Vi benytter oss av følgende funksjoner i Google Analytics: remarketing, campaign manager integration, display og video 360 integrasjon, visningsrapportering, segmenter, samt demografi- og interesserapporter.
Informasjonskapslene registrerer ingen personlige opplysninger på nettstedet og dataene er anonymisert.
Hvor lenge oppbevares informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Hvordan kan du velge bort informasjonskapsler
Du kan sperre for informasjonskapsler og slette de i nettleseren din, hvis du ønsker det. Ved å ikke akseptere nødvendige informasjonskapsler, kan du oppleve at våre nettsider ikke fungerer slik de skal. Innholdet på nettsidene vil kunne oppleves som mindre relevant ettersom vi ikke kan tilpasse det for deg. Du vil heller ikke kunne bruke vår nett- eller mobilbank.
Hvis du ikke ønsker at besøksdataene dine skal registreres med Google Analytics, kan du installere Google Analytics sitt nettlesertillegg for bortvelging.
Vær oppmerksom på at dette også vil gjelde for alle nettsteder som bruker Google Analytics, og ikke bare lokalbanken.
Hvis du ikke ønsker relevant og tilpasset markedsføring kan du lese mer og velge bort informasjonskapsler fra annonseløsningene vi benytter:
• Adform
• Google inkl. Youtube og Doubleclick
17. Rett til å klage på behandlingen
Dersom du mener at vi har brutt personopplysningsloven, så kan du ta kontakt med vårt personvernombud, e-post: personvern.forsikring@eika.no.
Eventuelle klager på selskapets behandling av personopplysninger om deg, kan også rettes til Datatilsynet.
Klagen kan sendes til:
Datatilsynet
Postboks 8177 Dep
0152 Oslo
For mer informasjon om denne klagemuligheten, se www.datatilsynet.no18. Endringer
Den til enhver tid gjeldende personvernerklæring vil være tilgjengelig her på vår nettside.
Sist oppdatert 19.09.2019.
-
Personvernerklæring i Eika Kapitalforvaltning
1. Ditt personvern er viktig for oss
Vår personvernerklæring beskriver retningslinjene vi følger for å sikre ditt personvern så godt som mulig.
Eika Kapitalforvaltning AS, ved administrerende direktør Bjørn Slåtto, er behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger.
Kontaktinformasjon til selskapets personvernansvarlig er:
Lise Nicolaisen, telefon: 928 03 900, e-post: ln@eika.no.
2. Formål med behandlingen og rettslig grunnPersonopplysningsloven med forskrifter regulerer selskapets adgang til å behandle personopplysninger. Eika Kapitalforvaltning behandler personopplysninger knyttet til kunder i forbindelse med kundens investering i fond forvaltet av Eika Kapitalforvaltning.
Formålet med vår behandling av personopplysninger er:- For å oppfylle lovpålagte registreringsforpliktelser;
- For å oppfylle informasjonsplikten til deg som kunde;
- For å oppfylle de forpliktelser vi har påtatt oss for å gjennomføre oppdrag og avtaler med deg som kunde;
- For å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov eller i medhold av lov;
- Analyse og markedsføring;
- Forebygging og avdekking av straffbare handlinger, herunder bl.a. hvitvasking.
Vi innhenter kun opplysninger i den grad lovgivningen påbyr eller gir adgang til det, når kunden har samtykket eller når det er direkte avtalt med kunden.
Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
3. Dine rettigheterDu har følgende rettigheter:
- Innsyn
- Korrigering
- Sletting
- Rett til dataportabilitet (ta med registrerte opplysninger til en annen aktør)
- Begrensning av behandlingen
- Innsigelsesrett (rett til å protestere på behandlingen)
- Rett til å klage til tilsynsmyndighet
4. InnsynsrettDu har rett til innsyn i og kopi av de personopplysninger som Eika Kapitalforvaltning har registrert om deg, jf. personopplysningsloven § 18.
Skriftlig og undertegnet begjæring om innsyn kan sendes til:
Eika Kapitalforvaltning AS
Att: Personvernansvarlig
Pb. 2349 Solli
0201 Oslo
Sammen med begjæringen må du legge ved en kopi av gyldig legitimasjon (norsk førerkort, pass eller bankkort med bilde). Dersom du ber om innsyn på vegne av tredjeperson må du legge ved fullmakt og bekreftet kopi av legitimasjonen til fullmaktsgiver.
Vi vil besvare henvendelsen om innsyn snarest mulig, og senest innen 30 dager fra vi mottok henvendelsen.
5. Hvor henter vi opplysninger fraVi innhenter i all hovedsak opplysninger direkte fra deg som kunde. Innhenting av opplysninger fra tredjepersoner vil normalt basere seg på ditt samtykke eller avtale, med mindre det er snakk om innhenting av informasjon fra offentlige registrere.
Innhenting kan skje for eksempel fra:- Andre selskaper i Eika Gruppen AS
- Din lokale Eika-bank
- VPS
- Andre fondsleverandører
- Norsk Pensjon og andre pensjonsforsikringsleverandører
- Infotorget (Folkeregisteret)
Du vil bli informert om innhenting av informasjon med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Dersom vi ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendig for å ivareta avtaleforholdet, vil du bli informert om hva opplysningene vil bli brukt til, og at det er frivillig å gi fra deg disse opplysningene.
6. Begrensninger av behandling, retting og slettingInnenfor de rammer som blant annet er fastsatt i personopplysningsloven og annen lovgivning vil du kunne få rettet og slettet opplysninger om deg, dersom de er mangelfulle eller uriktige, jfr. personopplysningslovens §§ 27 og 28.
Vi sletter eller anonymiserer registrerte personopplysninger når vi, i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning, ikke lenger anses å ha hjemmel for å oppbevare opplysningene. Dette gjelder for eksempel dersom du har trukket tilbake et nødvendig samtykke, eller formålet med behandlingen er oppfylt.
Selv om kundeforholder du har med oss avsluttes, vil opplysninger bli lagret frem til vår lovpålagte frist til å oppbevare opplysningene er utløpt.
7. LagringVed avtaleinngåelse og under det løpende avtaleforholdet vil vi registrere og lagre opplysninger om deg og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel verger eller reelle rettighetshavere.
Opplysningene vil blant annet bli lagret i vårt andelseierregister. Opplysninger, dokumenter og annen kundekommunikasjon, for eksempel e-post eller brev, vil bli lagret så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen.
8. UtleveringRegistrerte personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, kan personopplysninger også bli utlevert til tredjeperson for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen.
Overføring av personopplysninger til selskapets databehandlere anses ikke som utlevering. Slik overføring forutsetter imidlertid at det foreligger databehandleravtale som sikrer tilfredsstillende sikring av personopplysninger hos databehandler.
Innenfor vår taushetsplikt vil vi også utlevere personopplysninger til andre foretak i konsernet eller banker i Eika-alliansen, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll-, og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov, avtale eller samtykke. Det forutsettes at behandlingen av personopplysningene er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.
9. Kundeoppfølging og markedsføringNår du har et kundeforhold hos oss, vil vi kunne tilby deg produkter innen de kategoriene som du allerede har et avtaleforhold med oss om. Vi kan bruke følgende nøytrale opplysninger uten samtykke:
- Ditt navn
- Kontaktopplysninger
- Fødselsdato
- Hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om
Dersom vi ønsker å markedsføre produkter og/eller tjenester innenfor en annen produktkategori enn den vi, og du, har inngått avtale om, trenger vi samtykke fra deg. Du kan kontakte oss og kreve at vi ikke skal benytte dine personopplysninger i markedsføringsøyemed.
10. Forebygging og avdekking av straffbare handlingerVi har plikt til å behandle personopplysningene med formål om å forebygge, avdekke og håndtere bedrageri og andre straffbare handlinger. Opplysningene kan i den forbindelse bli innhentet fra og utlevert til andre finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Oppbevaringstiden vil være inntil 10 år etter registreringen.
Vi vil behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner etter hvitevaskingsloven. Vi er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim v/Enhet for finansiell etterretning (EFE).
Du har som registrert etter personopplysningsloven § 23 første ledd bokstav b) og f) ikke krav på innsyn i de opplysninger selskapet har registrert for disse formålene.
11. Analyseverktøy og bruk av cookiesHva er en informasjonskapsel?
En informasjonskapsel (også kalt cookie) er en liten fil som nettleseren lagrer på datamaskinen eller enheten din. Informasjonskapslene identifiserer deg ikke personlig, og er ikke skadelige.
Vi bruker informasjonskapsler til å:
• Analysere og lære av din adferd på våre nettsider for å lage bedre løsninger
• Gi deg tilpasset og relevant innhold på våre sider
• Presentere tilpasset og nyttig markedsføring for deg på andre nettsteder du besøker
• Håndtere sikker innlogging til løsningene våre
Du kan slå av og på informasjonskapslene selv, bortsett fra de tekniske, som må være på for at nettsiden skal fungere. Slå av og på informasjonskapsler (link til cookie consent)
Hvilke informasjonskapsler benytter vi og hvorfor?
Digital analyse
Vi benytter analyseverktøyet Google Analytics for å få innsikt i brukeradferd og måle trafikken, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet og brukeropplevelsen.
Informasjonskapsler samler informasjon for analyse og personaliseringsformål. Vi bruker informasjonskapslene for å øke sikkerheten og gi deg en god brukeropplevelse når du besøker våre innloggede tjenester.
Når du er innlogget kan vi benytte din tidligere digitale aktivitet og data knyttet til deg som identifisert kunde for å kunne gi deg mest mulig relevant innhold.
Markedsføring
Vi benytter informasjonskapsler fra leverandører av nettannonser for å kunne gi deg relevant og tilpasset markedsføring i andre kanaler og nettsteder du besøker. Leverandører som benyttes er i dag Google og Appnexus.
Vi benytter oss av følgende funksjoner i Google Analytics: remarketing, campaign manager integration, display og video 360 integrasjon, visningsrapportering, segmenter, samt demografi- og interesserapporter.
Informasjonskapslene registrerer ingen personlige opplysninger på nettstedet og dataene er anonymisert.
Hvor lenge oppbevares informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Hvordan kan du velge bort informasjonskapsler
Du kan sperre for informasjonskapsler og slette de i nettleseren din, hvis du ønsker det. Ved å ikke akseptere nødvendige informasjonskapsler, kan du oppleve at våre nettsider ikke fungerer slik de skal. Innholdet på nettsidene vil kunne oppleves som mindre relevant ettersom vi ikke kan tilpasse det for deg. Du vil heller ikke kunne bruke vår nett- eller mobilbank.
Hvis du ikke ønsker at besøksdataene dine skal registreres med Google Analytics, kan du installere Google Analytics sitt nettlesertillegg for bortvelging.
Vær oppmerksom på at dette også vil gjelde for alle nettsteder som bruker Google Analytics, og ikke bare lokalbanken.
Hvis du ikke ønsker relevant og tilpasset markedsføring kan du lese mer og velge bort informasjonskapsler fra annonseløsningene vi benytter:
• Adform
• Google inkl. Youtube og Doubleclick
12. Rett til å klage til tilsynsmyndighetDu har rett til å klage dersom du anser at behandlingen av personopplysninger som gjelder deg, er i strid med regelverket.
Klagen kan sendes til:
Datatilsynet
Postboks 8177 Dep
0152 Oslo
Datatilsynet skal underrette deg om klagebehandlingsforløpet og utfallet av klagen, herunder muligheten for rettslig prøving.
-
Personvernerklæring Eika KredittbankEika Kredittbank AS tar behandling av personopplysninger på alvor og vil gi deg trygghet for at behandlingen gjøres iht. lovkrav. Det er Eika Kredittbank AS som er ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger. Vi vil kun behandle personopplysninger når vi har et dokumentert formål for å gjøre dette. Vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved bruk og oppbevaring av personopplysninger og du skal være trygg på at vi sletter personopplysningen når vi ikke lenger har hjemmel for å beholde disse.
Under beskriver vi nærmere hvordan vi behandler personopplysninger. Personopplysningene behandles med formålene kundeoppfølging, risikoklassifisering samt forebygging og avdekking av straffbare handlinger og øvrige lovpålagte forpliktelser. Behandling av disse personopplysningene, herunder dine rettigheter, vil være tilsvarende som for personopplysninger hvor Banken er behandlingsansvarlig. For spørsmål om personvern relatert til Eika Kredittbank, kan du personvernombudet i banken.
1. BehandlingsansvarligEika Kredittbank er behandlingsansvarlig for personopplysninger banken behandler om deg. For spørsmål om personvern i Eika Kredittbank, kan du kontakte bankens personvernombud.
Har du avtale om produkter fra Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, eller andre, vil disse være behandlingsansvarlig og ansvarlige for dine personopplysninger. Personvernerklæring fra produktselskapene i Eika, samt kontaktopplysninger for hvert selskap, finner du her.
Kontaktinformasjon til personvernombudet i Eika Kredittbank AS er:
Ingrid Langestrand, telefon: 95721557, e-post: personvern.kredittbank@eika.no
2. Hva regulerer bankens behandling av personopplysninger?Eika Kredittbank AS er underlagt personopplysningsloven og personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 ved sin behandling av personopplysninger.
Eika Kredittbank AS vil i hovedsak innhente personopplysningene som registreres direkte fra deg som kunde. Ved innsamling av opplysninger fra tredjepersoner (for eksempel fra andre banker/finansforetak og kredittopplysningsforetak) vil du bli varslet, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjon varselet vil inneholde.
Dersom Eika Kredittbank AS ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendige for ivaretakelse av avtaleforholdet, skal banken først informere deg om at det er frivillig å gi fra seg opplysningene og hva opplysningene vil bli brukt til.
3. Kategorier av personopplysninger Eika Kredittbank AS behandler:Eika Kredittbank AS behandler følgende kategorier av personopplysninger:
o Identitetsinformasjon som navn, fødselsnummer og kopi av legitimasjon,
o Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse,
o Finansiell informasjon som kunde- og produktavtaler, transaksjonsdata og kreditthistorikk,
o Opplysninger for å ivareta lovpålagte plikter som hvitvasking og rapportering til offentlige virksomheter
o Særlige kategorier av personopplysninger som fagmedlemskap for enkelte låneprodukter4. Hvor innhenter vi informasjon fraVi vil behandle personopplysninger som du gir direkte til oss, eksempelvis i et søknadsskjema, ved bruk av betalingstjenester eller andre elektroniske løsninger, ved besøk på vår nettside eller henvendelse til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten.
Vi kan også innhente personopplysninger om deg fra:
Tredjeparter
For å kunne tilby deg tjenester og overholde lovkrav vil banken innhente personopplysninger fra tredjeparter. Typer informasjonskilder kan være:
- Offentlige tilgjengelige kilde og andre eksterne kilder
- Informasjon fra betalingstjenesteleverandører, banker, avsendere, butikker og andre ved utbetalinger
- Firmaregister
- Kredittopplysning byråer
- Opplysninger som kan deles i samarbeidende gruppe
Cookies på hjemmesider (informasjonskapsler)
Hva er en informasjonskapsel?
En informasjonskapsel (også kalt cookie) er en liten fil som nettleseren lagrer på datamaskinen eller enheten din. Informasjonskapslene identifiserer deg ikke personlig, og er ikke skadelige.
Vi bruker informasjonskapsler til å:
• Analysere og lære av din adferd på våre nettsider for å lage bedre løsninger
• Gi deg tilpasset og relevant innhold på våre sider
• Presentere tilpasset og nyttig markedsføring for deg på andre nettsteder du besøker
• Håndtere sikker innlogging til løsningene våre
Du kan slå av og på informasjonskapslene selv, bortsett fra de tekniske, som må være på for at nettsiden skal fungere. Slå av og på informasjonskapsler (link til cookie consent)
Hvilke informasjonskapsler benytter vi og hvorfor?
Digital analyse
Vi benytter analyseverktøyet Google Analytics for å få innsikt i brukeradferd og måle trafikken, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet og brukeropplevelsen.
Informasjonskapsler samler informasjon for analyse og personaliseringsformål. Vi bruker informasjonskapslene for å øke sikkerheten og gi deg en god brukeropplevelse når du besøker våre innloggede tjenester.
Når du er innlogget kan vi benytte din tidligere digitale aktivitet og data knyttet til deg som identifisert kunde for å kunne gi deg mest mulig relevant innhold.
Markedsføring
Vi benytter informasjonskapsler fra leverandører av nettannonser for å kunne gi deg relevant og tilpasset markedsføring i andre kanaler og nettsteder du besøker. Leverandører som benyttes er i dag Google og Appnexus.
Vi benytter oss av følgende funksjoner i Google Analytics: remarketing, campaign manager integration, display og video 360 integrasjon, visningsrapportering, segmenter, samt demografi- og interesserapporter.
Informasjonskapslene registrerer ingen personlige opplysninger på nettstedet og dataene er anonymisert.
Hvor lenge oppbevares informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Hvordan kan du velge bort informasjonskapsler
Du kan sperre for informasjonskapsler og slette de i nettleseren din, hvis du ønsker det. Ved å ikke akseptere nødvendige informasjonskapsler, kan du oppleve at våre nettsider ikke fungerer slik de skal. Innholdet på nettsidene vil kunne oppleves som mindre relevant ettersom vi ikke kan tilpasse det for deg. Du vil heller ikke kunne bruke vår nett- eller mobilbank.
Hvis du ikke ønsker at besøksdataene dine skal registreres med Google Analytics, kan du installere Google Analytics sitt nettlesertillegg for bortvelging.
Vær oppmerksom på at dette også vil gjelde for alle nettsteder som bruker Google Analytics, og ikke bare lokalbanken.
Hvis du ikke ønsker relevant og tilpasset markedsføring kan du lese mer og velge bort informasjonskapsler fra annonseløsningene vi benytter:
• Adform
• Google inkl. Youtube og Doubleclick
5. Behandlings formål/hvorfor behandler vi personopplysninger om degFormålet med Eika Kredittbanks behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av bank- og finansieringstjenester i tråd med de avtalene vi har inngått med deg. Banken vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir banken adgang til slik behandling, eller kunden har samtykket til slik behandling. Eller dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for virksomheten.
6. Personopplysninger behandles til følgende formål:
Kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av bank- og finansieringstjenester
Formålet med bankens behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, fakturering og for å oppfylle de forpliktelser som Eika Kredittbank har påtatt for gjennomføring av oppdrag og tjenesteavtaler med kunden, herunder gjennomføre betalingstransaksjoner til kundens konto.
Markedsføring
Analyse og utvikling av nye tjenester
- Eika Kredittbank vil i enkelte tilfeller samle inn opplysninger som brukes til analyse av hvordan du som kunde bruker tjenester i forbindelse med forbedring av eksisterende produkter eller utvikling av nye tjenester.- Eika Kredittbank vil kunne ha berettiget interesse til å kunne behandle nøytrale kundedata.
Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer
Eika Kredittbank AS vil etter regler i finansforetaksloven behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med etablering og bruk av systemer forberegning av kapitalkrav for kredittrisiko. Med systemer for interne målemetoder menes her bankens modeller, arbeids- og beslutningsprosesser for kredittgivning ogkredittstyring, kontrollmekanismer, IT-systemer og interne retningslinjer som er knyttet til klassifisering og kvantifisering av institusjonens kredittrisiko og annen relevantrisiko. Personopplysninger for dette formålet vil kunne innhentes fra kredittopplysningsforetak
Forebygging og avdekking av straffbare forhold
- Eika Kredittbank vil behandle personopplysninger med formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger rettet mot deg, andre kunder eller banken. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre
offentlige myndigheter.
- Eika Kredittbank AS vil behandle personopplysninger for å forebygge og avdekke transaksjoner med tilknytning til utbytte fra straffbare handlinger rettet mot deg, andre kunder eller banken. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politi og andre offentlige myndigheter. Vi er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim.
Deling av kundeopplysninger mellom foretak i samarbeidende gruppe
Dokumentere meldinger om tap av betalingsinstrument
Oppfyllelse av bransjespesifikk regulering
Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
Når du benytter deg av bankens elektroniske tjenester, kan banken registrere brukeratferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskin eller mobile enhet som kunden anvender ved bruk av banktjenesten, datamaskinens/enhetens tilstand ol. Denne informasjonen vil banken bruke for å kontrollere at det er rett kunde som bruker den aktuelle tjeneste. Banken kan også bruke informasjonen i en risikovurdering for å tilpasse autentiseringsmetoden som kunden skal benytte for tjenesten.
Automatiserte avgjørelser
Vi kan i noen tilfeller bruke automatiserte avgjørelser hvis dette er godkjent ved lov, hvis du har gitt et uttrykkelig samtykke til det eller hvis det er nødvendig for utførelsen av en avtale, for eksempel automatiserte kredittavgjørelser i våre online-kanaler. Du vil kunne be om en manuell behandling i stedet, gi din mening eller bestride en avgjørelse som utelukkende er basert på automatisert behandling, inkludert profilering, dersom en slik avgjørelse vil ha rettslige følger eller på annen måte påvirke deg i betydelig grad.
7. Rettslige behandlingsgrunnlag:
Oppfylle avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av bank- og finansieringstjenester i tråd med deavtalene vi har inngått med deg.
Rettslige forpliktelser
Banken vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er:
- Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Regelverk knyttet til rapportering til myndigheter
- Bokføringskrav
- Krav og forpliktelser knyttet til betalingstjenester
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
Samtykke
I enkelte tilfelle ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, f.eks. til markedsføringsformål Samtykket skal inneholde informasjon om den spesifikke behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke det tilbake.
Berettiget interesseBanken kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. De berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i virksomheten.
8. Utlevering av personopplysningerPersonopplysninger om deg vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og bankens taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til andre banker og finansforetak samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. Utlevering vil også kunne skje til andre parter som er involvert i en betalingstransaksjon så langt dette er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen på en sikker måte. Overføring av personopplysninger til bankens databehandlere anses ikke som utlevering.Banken vil også utlevere personopplysninger til annet foretak i konsernet eller konserngruppen, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll- og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. Det forutsettes at behandlingen av personopplysningene er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.Virksomheter som deltar i en samarbeidende gruppe vil kunne utlevere fødselsdato og nøytral kundeinformasjon til andre i den samarbeidende gruppen. Ved utføring av betalingsoppdrag til eller fra utlandet vil tilhørende personopplysninger bli utlevert utenlandsk bank og/eller dennes medhjelper.
9. Overføring av personopplysninger utenfor EU/EØSFor å overføre personopplysninger utenfor EU/EØS må det foreligger et gyldig grunnlag. Gyldige grunnlag kan være:
• EU-kommisjonen har besluttet at det foreligger et tilstrekkelig beskyttelsesnivå i det aktuelle landet, eller
• det er truffet andre hensiktsmessige sikkerhetstiltak, for eksempel bruk av standardkontrakter (EUs standardklausuler) som er godkjent av EU-kommisjonen, eller dersomdatabehandleren har gyldige bindende konsernregler (BCR), eller
• det dreier seg om unntak i spesielle tilfeller, for eksempel for å utføre en avtale med deg eller dersom du gir ditt samtykke til den bestemte overføringen.
10. Bruk av databehandlereEika Kredittbank AS bruker databehandlere til å samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller vil banken inngå avtaler med databehandler for å sikre at behandlingen av opplysningene er i samsvar med personvernregelverket og bankens krav til behandling av personopplysninger. Bruken av databehandlere er ikke å regne som en utlevering av personopplysninger.
11. LagringstidEika Kredittbank AS vil slette eller anonymisere personopplysninger om deg når formålet med den enkelte behandling er oppfylt, med mindre opplysningene skal eller kan oppbevares utover dette som følge av lovgivningen.
Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes, hvis du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt.
12. Beskyttelse av dine personopplysningerVi bruker egnede tekniske, organisatoriske og administrative sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen mot tap, misbruk, utilsiktet tilgang, utlevering, endring eller ødeleggelse.
13. Dine rettigheter når vi behandler dine personopplysningerDu har rett til å be om innsyn, korrigering eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.
Du kan ved henvendelse til banken kreve innsyn i registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles og nærmere informasjon om bankens behandling av opplysningene.
For å benytte deg av dine rettigheter kontakter du personvernansvarlig i banken. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
For å kunne besvare din henvendelse ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg.
14 KlagemuligheterDu har en rett til å klage på Eika Kredittbanks behandling av personopplysninger, dette kan gjøres ved å klage til Datatilsynet, se www.datatilsynet.no for mer informasjon.15. EndringerDen til enhver tid gjeldende personvernerklæringen vil være tilgjengelig på bankens nettside.
-
Personvernerklæring i Smartspar
Sammendrag av avtale om bruk av Smartspar
Jeg har lest og gjort meg kjent med avtalevilkårene, herunder vilkårene for personvern og vår personvernerklæring, og godkjenner avtalen ved å gå videre. Jeg er også kjent med at Eika Kapitalforvaltning AS må behandle personopplysninger om meg for å oppfylle avtalen, og at informasjon om min sparing og pensjon vil kunne bli innhentet fra andre leverandører slik at den kan vises i appen.
***
Avtale om bruk av Smartspar1. Innledning
Denne avtalen (heretter «Avtalen») er inngått mellom Eika Kapitalforvaltning AS, org. nr. 979 561 261 (heretter «Eika») og brukeren (heretter «Brukeren» eller «du/deg») av Smartspar (heretter «Smartspar» eller «Appen»). Ved å ta i bruk Appen og/eller bruke den informasjon som der finnes, godkjenner du Avtalen og Eikas personvernerklæring slik de til enhver tid gjelder.
Innhold og tjenester i Appen, samt vilkårene som fremgår i denne Avtale, vil oppdateres etter behov og kan endres av Eika. Eventuelle endringer vil bli informert i Appen i etterkant. Brukeren vil uansett ha rett til å avslutte avtaleforholdet (se punkt 12).
Appen er tilgjengelig for privatpersoner over 18 år som kan legitimere seg med BankID.
Appen leveres og driftes av Eika Kapitalforvaltning AS, org. nr. 979 561 261, postboks 2349 Solli, 0201 Oslo.
Det gjøres oppmerksom på at Avtalen regulerer bruken av Appen som sådan, og at rettsforholdet knyttet til andre produkter vil reguleres av særskilte avtaler (eksempelvis avtale om aksjesparekonto, avtale om Individuell Pensjonssparing, etc.).2. Om Smartspar
Smartspar er en tjeneste som har til formål (i) å gjøre det enklere for Brukeren å spare, (ii) å gi Brukeren en totaloversikt over sin private og bedriftsbetalte sparing (iii) samt å gjøre det enkelt å gi og motta gaver til familie og venner (som også må være brukere av Appen).
Som følge av Eikas forpliktelser etter hvitvaskingsregelverket vil du bli stilt noen spørsmål både ved førstegangs registrering av sparing, men også senere. Svarene på spørsmålene vil inngå i Eikas risikoklassifisering av deg som kunde.
Dersom du vil opprette et sparemål for ditt barn, og derigjennom en verdipapirkonto/aksjesparekonto, vil nødvendige avtaler måtte inngås av både deg og barnets andre verge – på barnets vegne. Samtidig vil du måtte legitimere barnet og vergeforholdet gjennom barnets fødselsattest. Dette gjøres ved å ta bilde av fødselsattesten og laste den opp i Appen. Kontoen vil ikke bli opprettet før fødselsattesten er manuelt kontrollert og godkjent av Eika.
Når du oppretter et sparemål eller sparing til barnet, vil du samtidig opprette en verdipapirkonto/aksjesparekonto hvor fondsandelene vil bli registrert. Dersom du til sparemålet velger et fond som kan inngå i en aksjesparekonto, vil det, etter at nødvendige avtaler er inngått, opprettes en aksjesparekonto, mens det i øvrige tilfeller vil opprettes en verdipapirkonto.
3. Bruksområde
For å kunne bruke Appen trenger du en smarttelefon, lesebrett eller en annen enhet med internettilgang og som har et operativsystem som støttes av Appen. For å kunne bruke Appen må du alltid ha den nyeste versjonen av Appen installert på din enhet.
Gjennom å bruke Appen får du tilgang til følgende innhold, funksjoner og tjenester:- Få oversikt over dine fond, innskudd (i en Eika-bank) og pensjon (utover pensjon opparbeidet som statlig ansatt).
- Følge utviklingen i dine fond
- Kjøp, salg og endringer av fond
- Opprette, endre og slette spareavtaler,
- Opprette, endre og slette sparemål,
- Motta gaver fra andre
- Opprette sparemål for barn,
- Gi og motta gaver til barn,
- Gi gaver til andre
- Motta meldinger og notifikasjoner som er aktuelle for deg,
- Simulere sparemetoder,
- Se din pensjon
Bruken av Appen er strengt personlig, og skal kun brukes til sitt tiltenkte formål.
4. Sikkerhet
Første gang du logger på Appen må du legitimerer deg med BankID. Deretter kan Appen benyttes ved å logge deg på ved bruk av en egendefinert pin-kode eller ved biometrisk informasjon (finger-ID, Face ID etc) dersom enheten din har slik funksjon.
Smartspar og Eika vil aldri kontakte deg og be om pin-koden din. Dersom du får mistanke om at noen har fått kjennskap til pin-koden din eller på annen måte tilgang til Appen må du straks endre pin-koden eller sperre Appen.
Enkelte av funksjonene i Appen får du tilgang til ved å videresendes til andre Eika-nettsteder. I slike tilfeller vil vilkår for disse nettstedene gjelde.
Før du kan ta i bruk Appen, er det viktig at du merker deg følgende vilkår og sikkerhetskrav:- Du må aldri dele dine innloggingsopplysninger med andre.
- Vi gjør oppmerksom på at alle fingeravtrykk eller ansikt som er registrert på mobilen/enheten vil kunne brukes som pålogging. Vi krever derfor at du før du tar i bruk ny funksjon og aktiverer pålogging med fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning, sikrer at det kun er ditt eget fingeravtrykk og ansikt som er registrert på din mobil/enhet.
- Det skal alltid være aktivert skjermlås på mobilen/enheten.
- Du må uten ugrunnet opphold melde fra til Eika din dersom mobilen/enheten er kommet på avveie, eller dersom noen har fått urettmessig tilgang til din påloggingsanordning/-informasjon.
- Vi tillater ikke bruk av mobile enheter som er «jailbroken/rooted».
Vi gjør for øvrig oppmerksom på at vi samler inn informasjon om operativsystem og telefonmodell for å kunne ivareta sikkerheten ved innlogging og signering.
5. Forhold knyttet til personvern
Eika vil gjennom Appen behandle personopplysninger om deg. Behandlingen vil skje i henhold til vår personvernerklæring som du finner [her](https://www.eika.no/personvern-cookies).
Formålet med Appen, og derigjennom Avtalen, er å gi deg en samlet oversikt over din sparing. I tillegg har den til formål å gjøre det enkelt å kunne gi og motta gaver, enten på vegne av deg selv eller ditt barn. For å oppfylle Avtalen må Eika derfor behandle personopplysninger om deg.
Ved å ta Appen i bruk samtykker du til at Eika kan innhente og behandle opplysninger om deg og den sparing du måtte ha i;- en Eika-bank (behandlingsansvarlig for opplysninger om dine innskuddskonti)
- andre selskaper i Eika Gruppen AS
- VPS (behandlingsansvarlig for opplysninger om dine VPS-konti hvor Eika har spørrefullmakt)
Norsk Pensjon og andre pensjonsleverandører (behandlingsansvarlig for opplysninger om din pensjonssparing)
Eika er selv behandlingsansvarlig for opplysninger knyttet til dine investeringer i verdipapirfond distribuert av Eika.
Innhenting av øvrige opplysninger enn de som er nevnt overfor vil kunne avhenge av særskilt samtykke fra deg.
Eika vil behandle følgende personopplysninger om deg:- Opplysninger om ditt navn, fødselsnummer, adresse, telefonnummer, e-post, mv.
- Opplysninger om dine bankkonti i din Eika-bank
- Opplysninger om dine beholdninger på VPS-konti
- Opplysninger om dine beholdninger hos (enkelte) andre fondsleverandører
- Opplysninger om dine pensjonsavtaler
- Opplysninger om din fondssparing i fond forvaltet/distribuert av Eika Kapitalforvaltning
- Opplysninger om relasjoner (vergeforhold) ved etablering av sparemål for barn,
- Opplysninger om transaksjoner
- Opplysninger om bruksmønster i Appen, jf. nedenforAndre opplysninger som kan være nødvendig for å opprettholde eller avslutte avtaleforholdet om bruk av Appen
Eika vil behandle opplysninger om deg i samsvar med Avtalen, personopplysningsloven og annet relevant regelverk. Personopplysningene vil bli benyttet til:
- Vise deg informasjon om din totale sparing/beholdning
- Identitetskontroll
- Risikostyring og kundeklassifisering
- Tilpasse produkter og tjenester i forhold til kundeklassifisering
- Kommunisere med deg, og behandle henvendelser fra deg.
Bruksmønsteret ditt i Appen kan lagres og brukes blant annet til å forbedre kundeopplevelsen i Appen, til å måle salgstrakter (dvs. hvor Brukeren «faller av»), til å kontakte deg ved påbegynte- men ikke sluttførte kjøpsløp mv., til markeds- og kundeanalyse, til risikohåndtering mv. Bruksmønsteret vil følgelig kun behandles der Eika har en berettiget interesse, eksempelvis til å gi Brukeren kundesupport eller til å utvikle og forbedre tjenesten.
6. Tilgang til andre funksjoner i enheten din
For at alle funksjoner i Appen skal fungere, og for å kunne gi deg en så bra opplevelse som mulig, trenger Appen å ha tilgang til andre funksjoner på enheten din. Eika vil aldri bruke informasjonen din til noe annet enn det som fremgår i personvernerklæringen, og vil aldri dele informasjonen med noen andre uten at du har gitt tillatelse til det. Informasjonen din beskyttes av flere sikkerhetssystemer og ulike lag av kryptering.
__Kamera og bilder__ - Appen trenger tilgang for at du skal kunne ta personlige bilder, laste opp fødselsattest for mindreårige, etc.
__Push notifikasjoner__ – Appen trenger tilgang for at Eika skal kunne sende deg meldinger og informasjon, herunder om gaver som er mottatt, etc.
__Kontaktliste__ - Appen trenger tilgang for at du skal kunne invitere familie og venner til å bidra til at sparemålene nås.
7. Kostnader
Det påløper ingen kostnader ved bruk av Appen (utover mobil- og internettrafikk).
Ved tegning/innløsning av fondsandeler i Appen vil følgende kostnader påløpe på ordinært vis:- Eventuell tegnings-/innløsningsprovisjon
- Gjeldende forvaltningshonorar fondet det investeres i
- Eventuelt transaksjonsgebyr til Nets
8. Ansvarsbegrensning
Informasjonen i Appen må ikke under noen omstendighet oppfattes som et råd eller tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter. Informasjonen er heller ikke å betrakte som skattemessige korrekte opplysninger, verken historiske eller oppdaterte beholdninger.
Appen inneholder tjenester og innhold fra enkelte eksterne aktører (eksempelvis VPS, Norsk Pensjon, leverandør av pensjonskalkulator, etc.). Det garanteres ikke at slike tjenester/innhold er fullstendig, riktig eller oppdatert. Eika kan derfor ikke holdes ansvarlig som følge av mangler ved tjenester/innhold levert av eksterne aktører. Eika er for øvrig heller ikke ansvarlig for innhold eller vilkår i eksterne sider som er linket fra Appen.
For øvrig aksepterer Brukeren at Appen tilbys i den tilstand den er («as is») og at det ikke finnes noen eksplisitte eller implisitte garantier for tjenestens tilstand.
For øvrig kan Eika ikke holdes ansvarlig for tap som følge av feil ved- eller feilbruk av Appen.
9. Tilgjengelighet
I perioder for vedlikehold, oppgraderinger eller ved uventede feil må Brukeren påregne at Appen kan bli midlertidig utilgjengelig. I slike perioder vil kjøp og salg av fondsandeler/andre finansielle instrumenter kunne skje gjennom andre handelskanaler. Eika er ikke ansvarlig for tap som følge av manglende tilgjengelighet eller andre feil ved Appen.
10. Immaterielle rettigheter
Eika har alle immaterielle rettigheter til Appen og innhold produsert av Eika. Innhold fra andre aktører enn Eika som er publisert i tjenesten vil være beskyttet av disse aktørenes opphavsrett.
Eika, eller en tredjepart, beholder eierskap, opphavsrett og øvrige immaterielle rettigheter til informasjonen i Appen. Varemerker, logoer og andre kjennetegn som forekommer i Appen kan ikke reproduseres, publiseres eller brukes på annen måte uten etter avtale med Eika og/eller tredjepart.
11. Heving av avtaleforholdet
Eika kan heve Avtalen dersom det foreligger vesentlig mislighold av Avtalen. Som vesentlig mislighold skal anses;- at Brukeren, uten rimelig grunn, gir andre tilgang til sin profil på Appen;
- at Brukeren kopierer aller på annet vis bruker Appen på en måte som ikke er tillatt etter Avtalen,
- at Brukeren misbruker Appen, eksempelvis gjennom å dekompilere, demontere, modifisere eller spre rettighetsbeskyttet innhold fra Appen;
- at Brukeren forsøker å omgå teknikker som benyttes for å beskytte Appen;
- at Brukeren benytter «crawlers» eller andre automatiserte metoder for å samle inn informasjon fra Appen;
- at Eika får mistanke om at Brukeren er involvert i hvitvasking eller annen ulovlig virksomhet; eller
- at Brukeren på annen måte misbruker Appen eller forutsetningene for Avtalen
Avtalen heves ved at Brukerens tilgang til Appen stenges. Eika forbeholder seg retten til å kreve erstatning for tap som følge av slikt mislighold.
12. Avslutning og oppsigelse
Brukeren kan når som helst, i Appen, avslutte brukerforholdet sitt i Smartspar ved å deaktivere appen.
Kundeforholdet hos Eika og andre tjenesteleveranører du har direkte avtale med vil likevel bestå inntil alle fondsandeler er innløst.
13. Kontakt
Du kan kontakte oss på smartspar@eika.no dersom du opplever problemer med Appen eller dersom du har spørsmål knyttet til Avtalen.
14. Verneting
Denne Avtalen skal reguleres av norsk rett. Oslo tingrett skal være verneting ved eventuelle tvister.