Klikk på datoene og les mer om hva som berører deg på de ulike tidspunkt
-
Søknaden er utilgjengelig mellom 17.-21. november
- Som følge av oppgraderingen er det dessverre ikke mulig å søke om kjøretøylån eller smålån i perioden 17.-21. november. Det vil heller ikke være mulig å signere lånedokumentene på et allerede godkjent lån i denne perioden.
- Har du fått lånet godkjent ber vi deg signere lånet før utgangen av onsdag 16. november.
- Har du et innvilget lånebevis i forbindelse med kjøretøylån kan du benytte deg av dette innen utgangen av 16. november, eller eventuelt vente til mandagen når våre systemer er oppe igjen.
-
12. mai
Disse tjenestene vil være berørt i perioden 12. - 23. mai
- Forsinkelser med kortbestillinger i perioden 12. - 23. mai
I denne perioden vil søknaden være tilgjengelig, men vi vil ikke ha mulighet til å sende deg ditt nye Q Business Black før etter 23. mai. Søker du om kredittkort i denne perioden vil du motta kredittkortet først i begynnelsen av juni.
- Det er ikke mulig å øke kredittgrensen på kortet
I samme periode er det ikke mulig å søke om kredittøkning på kortet. Trenger du å øke grensen må du søke før utgangen av 11. mai eller etter 23. mai.
- Re-bestilling av nytt kort er utilgjengelig
Blir ditt nåværende kredittkort av en eller annen årsak sperret i perioden 12. - 22. mai vil ikke nytt kort bli bestilt før oppdateringen av kredittkortsystemene er utført. Det betyr i praksis at det kan ta noe lengre tid før ditt nye kredittkort kommer i posten.
- Forsinkelser med kortbestillinger i perioden 12. - 23. mai
-
13. mai
- Manglede informasjon om reservasjoner i Q Control
Som følge av oppgraderingen vil ikke reservasjoner på kortet bli registrert i Q Control i perioden 13. - 25. mai.
- Manglede informasjon om reservasjoner i Q Control
-
Ny renteberegning fra 1. januar 2023
Vi innfører ny renteberegning på løpende lån fra 1. januar 2023.
Det betyr i praksis at rentebeløpet du vil betale per måned vil variere ut fra antall dager i måneden. Du vil betale f. eks mer i oktober som har 31 dager enn i juni som har 30 dager. På årsbasis vil rentebeløpet totalt være uendret.
-
20. - 22. mai: Hovedperiode for oppgraderingen, det meste skjer denne helgen
Dette er hovedperioden for oppgraderingen og i løpet av denne helgen vil følgende tjenester være berørt:
- Manglende oppdatering av transaksjonsoversikten i Q Control og Q Business Sør-appen
I løpet av hele helgen 20. - 22. mai vil ikke transaksjonsoversikten i Q Control og i appen bli oppdatert. Transaksjonene vil bli tilgjengelig fra 25. mai.
- Problemer med kortbruk
I grunnen skal samtlige kredittkort fungere normalt gjennom hele helgen, men noe ustabilitet i kortbruk kan skje etter kl. 18.00 den 20. mai. Opplever du at kredittkortet blir avvist, kan du gjøre et nytt forsøk. Blir flere forsøk avvist etter hverandre er det lurt å betale med et annet kort eller utsette kjøpet til over helgen.
Skal du på større arrangementer eller betale store innkjøp i forbindelse med reise eller annet, er det lurt å ta med deg flere kort.
- Registrering av kredittkort i apper og digitale lommebøker vil feile
Har du tenkt å legge inn kredittkortet ditt i Vipps er det lurt å gjøre det før utgangen av 18. eller 19. mai. Gjennom hele helgen (20. - 22. mai) vil registrering av kredittkortene i digitale lommebøker og apper feile. Dermed er det lurt å gjøre dette på forhånd eller vente til uka etter.
- Betaling med digitale lommebøker kan feile gjennom hele helgen.
- Mangelfull tilgang til utvidet reiseinformasjon og fakturakopi
Som følge av oppgraderingen vil du i en begrenset periode oppleve å miste tilgangen til fakturakopi og utvidet informasjon ved kjøp av flybilletter.
- Manglende oppdatering av transaksjonsoversikten i Q Control og Q Business Sør-appen
-
23. mai: Nyheter og viktig informasjon etter at systemene er oppgradert
🛑 Dette må du huske:
- Renter fordelt på to poster
Har du valgt å nedbetale et kjøp over tid kan du oppleve å få to renteposter på kredittkortet ved første fakturering etter at oppgraderingen til nye systemer er utført. I dette tilfellet vil rentene bli fordelt på to transaksjoner, men totalt beløpet i sitt helhet vil være riktig.
- Kort sperret med midlertidig sperre, kan ikke gjenåpnes
Har du sperret kortet ditt med midlertidig sperre før oppgraderingen startet vil ikke du kunne gjenåpne det på egen hånd. I det tilfellet må du ta kontakt med oss så skal vi hjelpe deg videre med det.
- Reservert beløp på kr 0,01 på kredittkortet
Vi må utføre en del tester av de nye systemene gjennom helgen for å sikre at alle korttjenester fungerer som før. I forbindelse med dette vil noen tilfeldige kunder bli belastet med en reservasjon på kr 0,01 på kortet. Denne vil bli merket med følgende tekst: tietoevry test butikk. Beløpet vil ikke bli trukket fra, men reservasjonen vil være synlig en stund før den utløper av seg selv.
💡 Dette er nytt:- Fakturaene kommer i ny drakt
Ved første fakturering etter oppgraderingen vil fakturaen ha en helt nytt utseende. Vi håper du liker det nye oppsettet, de friske fargene og den forbedrede oversikten.
- Q Business Black sendes til kortholders adresse
Etter 23. mai vil nye kredittkort med bedriftsansvar sendes til kortholder selv og ikke til bedriften. Dette er viktig å huske på dersom du skal bestille flere kort på bedriftens avtale. Legg også merke til at kortene sendes alltid til kortholders folkeregistrerte, postadresse og denne må oppdateres først dersom kortholder flytter til ny adresse.
- Første EHF-faktura etter oppdateringen kommer på papir
Har du inngått avtale om EHF-faktura vil du oppleve å motta fakturaen med forfall 5. juni, 15. juni eller 25. juni på papir. Dette vil skje kun ved første fakturering etter oppgraderingen, neste fakturering med forfall i juli vil fungere normalt og du vil motta fakturaen elektronisk. Del gjerne denne informasjonen med din regnskapsfører.
- Renter fordelt på to poster